Vrouwenfiets

Zon, maar ook nog een stevige wind, die zou moeten gaan liggen. Eerst maar eens rustig opstaan en de fietsen op de auto zetten. Vandaag staat een rondje in de buurt van Tommerup op de planning. Iets noord-westelijk van het midden van het eiland. Geen kans dus op vlakke wegen langs de kust, maar de wind zou ook minder vat op ons moeten hebben, afgeremd door het land. Bovendien rijden we regelmatig door beboste omgeving.

We stoppen vlakbij Brændtholtbjerg – vlakbij, want we kijken wel uit de top van deze pukkel te passeren. Lunch, op een bankje waar omheen ze nog niet gemaaid hebben. En dat lijkt bijzonder, want er gaat geen dag voorbij of we horen en zien de Denen hier maaien. Maaiseizoen? Volkshobby?

De route is zoals verwacht wat heuvelachtiger dan de eerdere routes. Dat is prima zolang het aantal kilometers dan beperkt blijft. Marije is niet zo van het klimmen. Ze kan gelukkig wel goed overweg met de derailleur versnelling – ook al doet ie niet altijd helemaal wat ze wil, maar daar heb ik met mijn fiets ook wel eens problemen mee. Haar achterderailleur schakelt omgekeerd ten opzichte van die van mij. Vindt zij prettig en logisch, voor mij is het volkomen onlogisch. “Duim is zwaarder schakelen, voor en achter” (Marije); “Duim is naar kleiner blad” (ik). Dat laatste is natuurlijk gewoon veel logischer, want het sluit naadloos aan bij het technisch functioneren van de fiets. Voor een kleiner blad, betekent dan ook een lichter versnelling, achter een kleiner blad een zwaardere versnelling. Bovendien druk je tegen de veer van de derailleur in om achter een lichtere versnelling te krijgen. Mocht dan niet goed of slecht gaan, dan kun je altijd iets doordrukken. Omgekeerd is dat veel lastiger. Duidelijk en helder, een technisch logisch verhaal. Daarbij schakel je om de meest rechte kettinglijn te houden, van midden (voor) / 3 (achter) naar klein (voor) / 4 (achter), als je lichter wilt trappen en van het midden naar het kleine blad voor gaat. Aan de andere kant pak je midden / 7 naar groot / 6 als je van lichter naar zwaarder de sprong naar het grote blad maakt. Bijkomend voordeel is dat je zo ook makkelijk ineens twee versnellingen lichter (of zwaarder) kunt trappen door alleen het voorblad te schakelen in genoemde situaties.

“Maar met duim is zwaarder schakelen, met vinger lichter – mijn fiets is gewoon een ideale vrouwenfiets” Tsja… Helder….