De eerste training

Zaterdagochtend. De reis was lang, de reis was lang zitten, lang niets doen: tijd dus om de benen weer eens aan het werk te zetten en een stukje te gaan hardlopen. Ook een mooie gelegenheid om de buurt te verkennen.

Er staat niets in mijn programma. Eerst maar eens kijken wat er hier allemaal kan en het is ook nog eens vakantie. We gaan dus voor een rustig duurloopje. In principe. En dan een uurtje. Dat laatste is prima gelukt, maar de rest… Hardlopen heeft hier duidelijk een andere dimensie, namelijk een derde dimensie.

Nou ja, we kunnen die in Nederland natuurlijk ook wel een klein beetje toevoegen. Ik heb bijvoorbeeld het hoogte profiel van de Diepe Helloop erbij gepakt en wat blijkt: redelijk vergelijkbaar volgens mijn horloge. Mijn training (12.34km) had 130 hoogtemeters, de Diepe Hel (20km) heeft er 205. Het verschil tussen het hoogste en het laagste punt is ook zo ongeveer 65-70 meter.

Toch moet ik de data van mijn horloge nog even wat beter analyseren, want het lijkt er toch echt wel op dat er een groot verschil is: het stijgingspercentage. Het lijkt of je trap af of trap op loopt en dat maakt het toch wel een beetje zwaarder dan ik gewend ben. De hellingen in de Diepe Hel lijken ook lang zo zwaar niet als de hellingen die nu in mijn training zaten.

Goede training, word je sterk van. Maar toch wordt het ook nog wel een uitdaging om iets in de buurt van DL1, DL2 of DL3 te lopen. Een vlak stukje opzoeken is hier in Auckland echt een illusie. Daarbij is er ook nog iets met verkeer: in Enschede ben ik in 10 minuten op een landweg buiten de stad (en we wonen in het centrum). Hier zal ik een lange duurloop nodig hebben om de rand van de stad te kunnen bereiken.

Genoeg leuke uitdagingen dus op het gebied van de hardlooptraining!

Training_2015-12-19_Height
Hoogteprofiel training in Auckland.

DiepeHel_2015-10-31_Height
Hoogteprofiel Diepe Helloop.

Vorige bericht→

Volgende bericht→