Een weekend Waiheke

Waiheke is een eiland net iets buiten Auckland (half uur met de ferry). Het staat al op ons lijstje om te bezoeken, maar dit weekend is er ook een hardloopwedstrijd, dus een uitgelezen mogelijkheid om dit te laten uitgroeien tot een weekendje weg. En dus houdt mijn eerste werkweek al op vrijdagmiddag 12:00 op. Thuis lunchen en de laatste dingen inpakken en dan relaxed op weg naar de ferry. Relaxed is een belangrijk woord dit weekend (afgezien van die wedstrijd….).

Het weer is fantastisch, maar dus ook warm en zweten. Maar als je een beetje relaxed doet, dan geniet je juist van de warmte zonder al te veel te zweten. Na de overtocht van een half uur haal ik mijn start nummer op – dat is toch bij de pier in Matiatia – en nemen we de bus naar de airbnb studio die we voor het weekend geboekt hebben. Het ligt tegen de zijkant van het huis. Het is klein, maar wel op een knusse manier. Het is ook niet te klein, alleen zou het net wel prettig zijn geweest als er iets van een afscherming tussen het toilet en de rest van de ruimte was geweest. Detail….

2016-01-15 17.34.35Uitzicht over een baai bij Oneroa.

De grotere lijnen: wat een fantastisch eiland! Het is zeer heuvelachtig en dat heeft de mensen gedwongen hun huizen te bouwen daar waar het kan in plaats van netjes naast elkaar. Van een afstandje lijkt het alsof de huisjes over het eiland gestrooid zijn. We zitten in Oneroa, in het westelijke deel is smal, maar vol gebouwd met huisjes. Je kunt aan beide zijden de zee zien. Aan de zuidelijke kant ligt het vol bootjes, terwijl aan de noordelijke zijde er meer stranden zijn.

2016-01-15 17.36.28We wandelen langs de kust, door het bos. Fantastische uitzichten tussendoor.

We lopen naar het dorp via de “grote” weg. Lopen over de weg is zo gebruikelijk – er is ook geen stoep – dat de automobilisten gelukkig goed uitkijken. Terug nemen we een pad dat ons dicht langs de kust, dus (ja…) ook steil omhoog. Het is een smal pad dat ondanks de vele huizen die er in dit deel staan, door een dicht bos voert.

‘s Avonds eten we relaxed wat in een restaurantje in de hoofdstraat. Dit keer lopen we niet, maar worden we gebracht door onze gastheer en nemen we de bus terug. We duiken vroeg in bed, want morgen gaat de wekker vroeg. Na de wedstrijd is het even douchen en relaxen en dan weer op weg – naar het volgende relax-punt: Waiheke is ook het eiland van de wijngaarden, dus leek het ons een bijzonder goed idee om bij zo’n wijngaard te lunchen. De keus is groot, maar er is er eentje die er uitspringt: in de buurt, betiteld als ‘relaxed’ in plaats van ‘classy’ en ze hebben er ook een bierbrouwerij: “Wild on Waiheke”. Nou, wij doen relaxed: Wijn, bier en eten. We zitten heerlijk in de zon met een uitermate fijne weizen die daar gebrouwen wordt. Het eten smaakt ons ook prima, maar gelukkig kunnen we op een gegeven moment ook in de schaduw zitten. Het is toch wel heel erg warm in de zon.

Na de lunch is het tijd om wat van de wijn te proeven. Ze kunnen hier prima wijn maken is onze conclusie, maar we hebben toch een duidelijke voorkeur voor de Pino Gris. Grappig genoeg hebben we Pino Gris wijn min of meer toevallig ontdekt: een supermarkt wijntje dat we in de eerste week van ons verblijf soldaat hebben gemaakt heeft onze liefde voor deze druif tot leven geroepen. En deze is erg lekker. Flesje meenemen maar. Maar ook wat bier. Maar welk? Ze hebben meer dan alleen de weizen. Dus ook maar een bierproeverijtje.

IMG_2291Druiven IMG_2290Ranken

De middag is dan goeddeels om. Tijd om terug te gaan en iets later weer af te dalen naar het dorp waar we op een relaxte plek genieten van een lekker dineetje. Wederom relaxed. We vragen os af wat we nu eigenlijk gedaan hebben vandaag. Enerzijds lijkt het veel, anderszijds hebben we amper wat gedaan. Maar het was echt heerlijk.

IMG_2293Relaxed lunchen bij Wild on Waiheke.

Voor zondag hebben we een auto gehuurd. We willen ook het minder drukke oostelijke deel bezoeken. Er is een weg die door het grote oostelijke deel gaat. Voor we die vinden maken we echter eerste een wandeling vanuit Rocky Bay aan de zuidkant van het eiland. De route loopt langs de kust – ja, inderdaad… Het is echt maar een heel smal pad dat dwars door de wildernis klimt en daalt van de ene baai naar de andere. Daar lopen we steeds over een stukje strand dat alleen te bereiken is met een bootje – of het pad waar wij over lopen. De ruim 2 kilometer kosten bijna een uur – maar dat is ook inclusief een relaxte stop, hoog op een rost, met het blauwe water ver beneden ons. We nemen even pauze bij de wijngaard waar de route weer op de verharde weg uitkomt en lopen dan langs die weg terug.

IMG_2297Het pad van de boswandeling: smal, steil – mooi!

Een kilometer onderweg komen we langs een olijfgaard, met een alleraardigst winkeltje. Ze maken er olijfolie van olijven van Waiheke en er zijn verschillende smaken die we kunnen proeven. Dat doen we uiteraard en we nemen ook een flesje mee. Vlak erna verlaten we de weg en duiken het bos in. Het bos induiken betekent echt “in” het bos lopen. De begroeiing is zo vol en komt zo dicht bij het pad, dat het pad soms lastig te ontdekken is. Het geeft een veel intensere beleving dan wandelen in een Nederlands bos.

IMG_2300Uitzicht tijdens de lunch.

We drinken koffie/cola met een egg-bacon cake bij het barretje in Rocky Bay en gaan nu echt op zoek naar de Man O War Road. Opeens zien we een onverharde weg naar links: “hier moeten we in!” zegt Marije. Oke, zeker weten? Ja het is echt de juiste weg. En hoe mooi… De gravel weg slingert en zwalkt over de groene heuvels langs de kust en dat geeft fantastische vergezichten. Het is wel even opletten op de weg, want het is steil, smal en hobbelig.

IMG_2306De gravel weg aan de oostkant van Waiheke.

Als de weg aan de verre noordoost kant naar het zuiden draait, zijn we niet ver van de Man O War wijngaard waar we willen lunchen. De wijngaard licht verscholen tussen de heuvels, die hier begroeid zijn met bos, aan een rustieke baai. Het is wonderbaarlijk druk voor een dergelijk afgelegen plek, maar niet zo druk dat het niet meer relaxed is. We genieten dan ook relaxed van een heerlijke lunch, met voor Marije ook een lekkere Rose wijn (flesje van meegenomen). In het water zijn wat mensen aan het zwemmen, het grasveld rond het restaurant is gevuld met het vrolijke en ontspannen gezoem van mensen die zich vermaken.

IMG_2307Uitzicht vanaf de wijngaar Man O War.

Na de lunch maken we de ronde rond het oostelijk deel van het eiland af en rijden terug naar de ferry. Aan het eind van de middag zijn we weer terug bij ons huisje in Auckland. Thuis. Toch wel moe, na een weekend relaxed verpzen op Waiheke. Een absolute aanrader voor degenen die hier nog eens in de buurt zijn.

IMG_2313De lunch bij Man O War Vineyard.