Winter Step One Loop

Datum: 22.12.2019.
Afstand: 21.1km
Type: weg

Begin december een mooie 15 kilometer, eind december een mooie halve marathon – mooi einde van het jaar. Vandaag stond de halve marathon van de Winter Step One loop op het programma. Een wedstrijd waar mijn sponsors, Step One Borne en RunningAcademyNL prominent aanwezig zijn, en ik de laatste jaren ook.

Nou ja, wat heet prominent. Ik doe mee, zie een heleboel bekenden en win meestal wel een prijs in mijn leeftijdscategorie. Maar dat is ver van de eerste plek overall, want de eerste loper was dit keer al ruim 6 minuten binnen voor ik aan kwam.

Het is echter gewoon een leuke loop: mooie route, niet al te moeilijk – slechts een paar viaductjes. Het is wel eens glad geweest, maar dat kun je verwachten bij een winter loop. Dit keer was het verre van glad. Het was gewoon lekker weer om in een hemdje te lopen: graadje of acht en slechts een klein beetje wind. Toch wel even een ander verhaal dan de Singelloop in Breda.

Dat vertaalde zich echter niet in een snelle tijd. Al in de eerste kilometers had ik door dat dat er niet in zat. Niet dat het slecht ging, maar de snelheid ontbrak. Ik denk dat de afgelopen dagen – of misschien wel weken – gewoon niet de ideale voorbereiding waren voor een snelle tijd: teveel werk, teveel afspraken en tussendoor zo goed mogelijk proberen te trainen.

En omdat we toch ook nog wel een sociale kant hebben, aan het eind van de drukke week uit eten met mijn vrouw, lekker biertje erbij – en een paar meer. Tsja, dat merk je dan wel de volgende dag.

De Winter Step One Loop is echter geen wedstrijd voor mij om te pieken, maar meer om van te genieten. En dat doe ik zeker als er een collega hardloper achter mij blijft hangen, terwijl ik niet verwachtte dat hem dat zou lukken. Harald Huijssoon is kennelijk echter goed in vorm, want alhoewel ik merk dat hij het soms zwaar heeft, laat hij niet los. Ergens halverwege halen we Mark Saathof in, die aanhaakt, dan weer iets voor loopt, dan weer ingehaald wordt. Ik probeer zo vlak mogelijk door te lopen.

Dat vlak doorlopen lukt wel redelijk, maar het beetje wind is in de tweede helft vooral tegen en dat geeft toch wel een kleine variatie in het tempo. Met name als we door het bos gaan, langs het punt waar de 10km en 21.1km eerder van elkaar gescheiden werden, zakt het tempo wat weg. Dat pakken we wel weer op, en de afgelopen jaren is dat stuk steeds wat langzamer geweest. De laatste keer de snelweg over geeft juist geen langzamere kilometer, en ook de eerste van de laatste kilometers tegen de wind in blijft mooi constant.

Dan breekt het kopwerk me uiteindelijk toch net iets te vroeg op. De benen wilden vandaag al niet zo heel hard, nu lijkt de vaart er helemaal uit te zakken. De laatste kilometer gaan Harald en Mark en nog van door en eindigen 20 en 12 seconden voor me.

In 1:17:20 kom ik over de finish. Niet echt een geweldige tijd, maar dat maakt me vandaag niet uit. Harald heeft een dik PR en ik ben blij dat ik hem daarbij kon helpen. Vorig jaar hielpen Wouter en Arnold mij aan een mooie tijd en het is altijd mooi om te zien hoe iemand zich zelf zo kan verbeteren. Iets later komt clubgenoot Bert Wessels over de finish: ook hij loopt een dik PR – en heeft zich duidelijk helemaal leeg gelopen. Klasse!

En een mooie loop dus!